„TOM“ – ein neuer Weg

 

Seit ca. einem Jahr steht „TOM“[1] zur Verfügung. Es ist ein Weg, die multimedialen Fähigkeiten, die heute Personalcomputer haben zu verbinden mit einer modernen Form der Behindertenpädagogik, die auch handelnde und aktionale Gesichtspunkte in die Förderung integriert. Besonders behinderte Kinder sind in diesen Bereichen des Wahrnehmens und Lernens oft retardiert und bedürfen der hochqualitativen Förderung.

Es ist im übrigen ein alter, wenn auch oft nicht richtiger Vorwurf, dass EDV-orientierte Förderung vor allem den kognitiven Bereich überstark trainiert. Die anderen Gesichtspunkte der Persönlichkeitsbildung werden vernachlässigt, so die Behauptung und das Ergebnis sei der emotionslose Computerzombie der mit rotgeränderten Augen vor dem Gerät sitzt und unfähig ist, die Welt um sich noch wahrzunehmen. So, zumindest die Kritik in ihrer extremen Ausformung.

Es soll also ein Gegengewicht stattfinden. Es ist sicher richtig, dass die alleinige Form der softwaregesteuerten Förderung einseitig werden kann. Die Angst ist,  gesamt gesehen,  derzeit sicher noch unbegründet, weil es kaum Settings gibt, wo schon so intensiv der PC eingesetzt wird, dass diese Gefahr bestünde. Dennoch in „extremis“ könnte die Gefahr durchaus da sein.

Es gab zwar bisher schon – relativ aufwändige  - Versuche auch den taktilen Bereich hereinzunehmen. Ein Beispiel, dass vielen bekannt sein dürfte, ist „Magic touch“ – ein berührungsempfindlicher Monitor, der die Fingerbewegungen direkt am Bildschirm umsetzt. Eine große Erleichterung für viele behinderte Kinder, die die Maus – aus welchen Gründen immer – nicht bedienen konnten.

„TOM“ versucht nun auch die Kombination verschiedener Sinne. Ein sehr liebevoll gestaltetes Spielmaterial (Tiere, Fahrzeuge, Gemüse, Ost, etc.) verbunden mit interaktiver Herangehensweise machen es zu einem beliebten und sehr effizienten Instrumentarium für viele Bereiche des Förderns.

Das „activity board“ ist sozusagen die Drehscheibe, der Computer fordert auf, kontrolliert, lobt usw., was beinahe allen Kindern, die damit konfrontiert wurden, hohe Motivation, ja oft Entzücken auslöste.

Die Installation ist einfach gehalten, Probleme können leicht mit der hotline gelöst werden. Die Software ist intuitiv steuerbar, was auch wichtig ist, denn seitenweises Handbuchwälzen kann nicht der Sinn guter Programme sein. Die Akzeptanz ist auch bei LehrerInnen und TherapeutInnen sehr hoch, handelt es sich doch oft hier um ein Klientel, das meist große Computerskepsis mitbringt.

 

Die Einzelbereiche

 

·        Visuelle Differenzierung besteht aus 2 Stufen, ein Objekt wird auf das board gelegt und wird benannt bzw. ein vom PC benanntes Objekt wird angefordert.

·        Auditive Wahrnehmung, Geräusche hören und mit den Anweisungen vergleichen fördert die sicher die auditive Kompetenz.

·        Begriffsbildung wird durch Auffordern,  Objekte auf das board zu legen, trainiert.

·        Gedächtnistraining, Serialität, Reihenbildungen, unterstützt durch Handlungsaktivitäten fördern die so wichtige Voraussetzung für z.B. Lesen.

·        Wörter und Silben, phonemisches Zusammenlauten durch vielfältige Übungsvarianten.

·        Alphabet, Training des Alphabets, aktional durch den PC unterstützt.

·        Analytischer Wortaufbau, mit vorgefertigten Listen können Wörter phonemisch und analytisch bearbeitet werden.

·        Erlernen der Buchstaben, eine Kombination multimedialer Vorgangsweisen ermöglicht das Erlernen der Buchstaben.

·        Erlernen der Zahlen, Vormachen und Nachlegen numerischer Vorgaben bewirkt ein sanftes Hineinsteuern in den Zahlenerwerb

·        Bilden von Mengen, Zeigen und Benennen der Zahlen.

·        Zuordnen von Mengen und Zahlen ermöglicht Trainingseinheiten mit einer voreingestellten Anzahl.

Vielfache Benutzereingaben ermöglichen ein multivariantes Szenarium, das sehr bald selbsterklärend sich darstellt.

Insgesamt ist „TOM“ ein großartiges Werkzeug für alle, die Vertrauen in computerorientierte Förderung haben. Das Programm wird ständig erweitert, so ist z.B. sogar für blinde Kinder ein Satz Braillebuchstaben erhältlich.

Der doch etwas empfindlich hohe Preis mag ein Wermutstropfen sein, rechtfertigt aber das, was man hier geboten bekommt.

 

Dir.  Erich Pammer, MAS, MSc,

Leiter des Päd. Zentrums Perg in OÖ


 

  1. General introduction

What is this Tom? First of all I think, it is important to mention, that Tom is a completely new invention developed and designed by pedagogues and engineers in Salzburg. Tom is distributed by Platus Learning Systems, a firm which has specialized on the distribution of EDP-based learning systems for disabled children and adolescents and for early learning with infants.

 

Tom is simply a combination of traditional toys, such as wooden objects, and high technology, namely computers. In order to give the computer a third dimension, we made it possible for conventional desktop or laptop computers to recognize wooden objects like vehicles, animals and even abstract figures.

It is evident, that especially children learn much more easily or rather efficiently by touching and playing.

There are plenty of conventional computer programmes which are good solutions to work on an acoustic and visual level. But there is not a single programme which supports the, as mentioned, important tactile level.

One can say that Tom is really a unique solution for children which suffer from all kinds of mental defects.

 

The idea behind this system Tom was developed in Salzburg in the school for disabled children by pedagogues, occupational therapists (Ergotherapeuten) and teachers for people with visual impairments.

In order to realize this project we consulted two engineers of a technical school in Salzburg who finally realized and developed a prototype. This prototype was eventually implicated for a patent.

 

  1. Product introduction

Now, I would like to present to you our system Tom more in detail.

 

The TOM system is simply a combination of both the activity level (three-dimensional wooden objects) and the technical level (connecting this to the computer programme via the Activity-board).

The wooden objects and the Activity-board, which is a flat tableau, are equipped with electronic sensors. The Activity-board and the computer are connected via a conventional USB port. The board enables the computer to recognize different objects and give the appropriate response to the actor.

 

The actor navigates in menu in order to select the appropriate learning session and specify the learning progress and the level of difficulty.

We have tried to the programme a didactical structure. So it is possible to begin a certain learning session with concrete objects like animals, vehicles, fruits, vegetables and so on. According to the learning progress of the actor one can choose the next abstract level in order to learn colours, shapes, figures, sounds and so on. The third step provides the possibility to learn letters and numbers. Eventually it is possible for the actor to learn syllables and even words.

 

  1. Tom has the following educational aims

 

Combination of technical and active levels

The child experiences three- dimensional work by touching and handling a choice of 120 wooden objects (active level). The technical modification of the wooden objects with sensors enables work on a technical level with the computer and the adaptable programmes available.

 

Training the auditory, visual and tactile- sensory perception processing

The programmes have great potentialty for improving auditory perception. Different sounds produced by placing the wooden objects on the ACTIVITY- board promote auditory discrimination. This is the basic need for learning to read.

Visual perception is stimulated by learning, naming and discriminating colours and shapes. The combination of the wooden objects in primary colours and the EDP training programme make it possible to learn and stabilize  perceptive skills. The ability to discriminate (especially figure and background) is essential for recognising letters and learning to read and write.

Working with the three- dimensional objects and their various surfaces provides ideal training for tactile- sensory perception.

 

Promoting vocabulary development

At the beginning of each session of the training programme, there is a spoken description over the loudspeakers of all the toys which appear in that section. In addition, all the toys chosen and introduced into the training game by the child are named, whether or not the choice is correct.

 

Touch encourages cognitive skills

Working with three- dimensional materials (wooden objects) generally promotes cognitive ability.

 

Auditory, visual and tactile discrimination; Sensory –motor training

The PC-training programme requires the child to work in all these fields.

Senses, coordination and motor skills are trained simultaneously.

 

Increasing staying power and concentration

Great motivation due to wooden toys (action level) and working with the computer (technical level):

Due to the great variety of the tasks which are set and the interesting build-up of the programmes, which have been well thought out by educationalists, the children are highly motivated and their concentration and staying power improve.

The learn and play system “TOM” stimulates the children’s perceptive faculties through the most important sensory channels, that is seeing, hearing and touching, which are all in constant simultaneous use while going through the various training sessions.

 

  1. Who is the target group of Tom

 

·          CP or MCP Kinder                                                   (cerebral palsy or.minimal CP)

·          Children with development-delays

·          Children with basal perception difficulties

·          Children with mental and sensory impairments

·          Children with visual impairment

·          Children with fine motor difficulties 

·          Infants requiring early learning

·          Children with the Down-Syndrome

 

Basically Tom can be applied for therapy with 3 year old children (pre-school) up to elderly people who suffer from a heart stroke and have to relearn letters and so on.

 

  1. Function of the system

 

Now I would like to present to you how the programme and its multiple functions are put into practice

The programme itself is based on very simple handling, which means that professional instructions at the beginning are rather unnecessary. As we all know that we normally don’t want to read masses user’s manuals to get to work with certain things, we really tried to create a programme that is based on very simple handling. The actor or rather instructor only navigates in this window. There is no other window coming up or closing during the session.

 

Sessions

 

In the very first step the instructor chooses the section according to the learning progress and the level of cognitive disability

One can choose between: cognition, letters and numbers.

 

The section cognition is then divided into:

concept formation: The actor is able to learn certain objects like animals, vehicles…

auditory cognition: There the actor is able to hear the sounds of certain objects.

visual cognition: This section supports the visual distinction of certain objects.

memory training seriality: The actor is able to train his memory and brain capacity

 

In the second section the actor is able to play with number. According to the training progress one can start with a simple study of the letter or build certain syllables or words.

The third section deals with numbers. Again one can start with the study of certain numbers or build quantities.

 

Important Notes:

 

 

  1. Tom consists of

A specially manufactured case equipped with the following:

 

 

 



[1] PLATUS LEARNING SYSTEMS, Robinigstr. 35, A-5020 Salzburg, office@platus.at